Thursday 12 December 2013

@NazirHussin79 Menyelar dan Membantah @syedhamidalbar #Lifestyle @NajibRazak @Khairykj


KUALA LUMPUR - Pergerakan Pemuda UMNO menyelar kenyataan Pengerusi SPAD, Tan Sri Syeh Hamid Albar yang membayangkan kenaikan Harga tambang LRT.

Nampak seakan-akan akan perlumbaan di kalangan GLC untuk berlumba-lumba menaikkan HARGA PERKHIDMATAN tanpa memikirkan kesan yang bakal diterima Rakyat khususnya di kawasan bandar ini.

KERAJAAN sebelum ini telah mengalakkan Rakyat khususnya Warga kota untuk menggunakan perkhidamatan awam, namun cadangan untuk menaikkan tambang perkhidamatan awam ini seakan-akan jerat untuk pengguna khususnya Warga kota yang sedia maklum telah terbeban dengan kos Sara Hidup yang tinggi di Kuala Lumpur ini.

Adalah tindakan dan cadangan ini mahu menguji kesetiaan Rakyat yang telah memberikan kemenangan Kepada BN Dalam pilihanraya umum ke13 yang lalu?

Sehubungan dengan itu, pemuda memdesak pihak KERAJAAN untuk menilai semula cadangan-cadangan yang akan memberikan kesan yang buruk Kepada Rakyat khususnya Warga kota yang berpendapatan sederhana yang Saban hari menggunakan perkhidamatan pengaangkutan awam Setiap hari .

Pihak SPAD perlu jelaskan kepada rakyat bandar khususnya, penambahbaikkan terhadap sistem pengangkutan awam dalam tempoh 5 tahun ini yg memungkinkan kos tambang perlu ditingkatkan.

Kerajaan perlu membuat peningkatan kos terhadap apa juga keperluan rakyat sejajar dgn peningkatan pendapatan, pada masa  ianya tidak sesuai memandangkan purata pendapatan penduduk bandar masih rendah.

Diharap kerajaan tidak menjadikan peningkatan gaji atau pendapatan kakitangan awam sebagai ukuran bagi membolehkan keperluan-keperluan lain ditingkatkan kerana ianya bukan petunjuk jelas pendapatan purata rakyat.

Spad seharusnya melihat atau menbuat kajian latar belakang pengguna pengangkutan awam yg rata-ratanya merupakan golongan pekerja kelas sederhana dan rendah manakala kelas menengah dan atasan menggunakan pengangkutan sendiri.

Rakyat yakin dan percaya perlu ada peningkatan kos tambang terhadap pengangkutan awam dan adalah mustahil ianya dapat dikekalkan sampai bila-bila.

Cuma perlu melihat mutu perkhidmatan serta keselesaan kepada pengguna.

Sehubungan dengan itu, Kerajaan perlu menjelaskan rasional terhadap peningkatan pelbagai kos yg dilihat seperti sudah dirancang.

Nazir Hussin Akhtar Hussin
EXCO pemuda UMNO Malaysia 
Merangkap Pengerusi Biro Hal Ehwal Bandar&Perumahan

No comments:

Post a Comment