Saturday 19 April 2014

@anwaribrahim Kempunan Untuk Berjumpa Dengan @BarackObama @NajibRazak #1Malaysia


Presiden Barack Obama tidak merancang untuk berjumpa dengan pemimpin pembangkang yang kontroversi Anwar Ibrahim apabila dia berada di Kuala Lumpur minggu depan.

Obama akan menjadi Presiden Amerika Syarikat yang pertama melawat Malaysia dalam hampir setengah abad apabila dia menjejak kakinya di negara ini pada 26 April.

Pada bulan Mac, Mahkamah Malaysia Rayuan dalam tahun 2012 telah membatalkan Anwar pembebasan atas tuduhan meliwat ketika zaman mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad , dalam tahun 1990-an .

Anwar , 66, dijatuhi hukuman lima tahun penjara tetapi masa ini masih bebas sementara menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan, badan kehakiman tertinggi Malaysia .

Ketika ditanya sama ada Obama akan membuat masa dalam jadual di Malaysia, yang termasuk makan malam negeri dan perbincangan dengan Perdana Menteri Najib Razak , penasihat keselamatan negara Susan Rice menyatakan beliau tidak akan berbuat sedemikan.

"Saya fikir bahawa presiden tidak mungkin menpunyai minat untuk berjumpa dengan Encik Anwar - mungkin ada tugasan lain pada tahap yang lain," kata Rice.

Obama akan mengadakan mesyuarat dewan bandar dengan apa yang dia memanggil pemimpin muda dari seluruh Asia Tenggara dan juga akan bertemu dengan wakil masyarakat sivil di Kuala Lumpur.

Perjalanan Obama , yang bermula di Jepun, juga termasuk berhenti di Korea Selatan dan Filipina. - 

Sumber AFP , 19 April , 2014.

Kalau Anwar Ibrahim tidak dapat berjumpa Barack Obama ... mungkin Anwar Ibrahim boleh jumpa dengan Wan Muhammad Azri untuk berdamai :p

No comments:

Post a Comment