Tuesday 14 June 2016

Kenali @BudimanZohdi Dan Berikan Undi Anda Kepada Budi #inilahbudiman #prkSgBesar #SCS93



Dalam kata-katanya sendiri:

Saya pada dasarnya dari keluarga politik. Latar belakang politik dalam keluarga saya, bagaimanapun, adalah bercampur-campur. Ada yang ahli-ahli Umno dan ada yang dari PAS. Saya pernah mengikuti ayah saya untuk perbincangan dan wacana. Saya diperkenalkan kepada dunia politik seawal usia lima atau enam tahun.

Semangat menjadi sukarelawan membuat saya menjadi seorang ahli politik. Saya sentiasa mempunyai semangat kesukarelaan dalam diri saya. Apabila saya masih muda, saya tidak pandai bermain bola sepak tetapi saya akan berada di padang. Apa sebab saya berada di sana? Jika seseorang menendang bola itu ke dalam parit, saya akan pergi mengambilnya dan menyerahkannya semula kepada pemain. Saya ballboy - walaupun apabila bola itu masuk ke dalam tanah perkuburan berhampiran sekolah saya. Ia adalah di dalam darah saya, genetik kesukarelawan adalah sangat tinggi. Saya ibu, ayah dan seluruh ahli keluarga mempunyai semangat ini. Tidak ada yang terpaksa mengajar saya semangat ini, tetapi ini yang berlaku secara semula jadi.

Saya adalah seorang tempatan di sini, saya dilahirkan di sini. Penduduk di sini mengenali saya, ini adalah taman saya. Saya pergi ke sekolah di sini dari Standard 1 hingga Tingkatan 5. Saya bukan seseorang yang baru. Jika saya adalah seorang calon payung terjun, mungkin akan terdapat beberapa masalah. Satu perkara yang anda perlu ingat, dalam politik tidak akan dapat berlaku. Ia tidak mudah untuk berpura-pura. Saya mempunyai fokus saya berstruktur. Saya mahu menjadi berbeza daripada yang lain. Mana-mana bayi yang lahir di sini saya akan datang dan melawat dengan Umno Puteri kerana ini sedang berusaha keras.

Saya mengendalikan akaun Facebook saya sendiri. Jika anda belajar dengan betul, saya mendapat banyak sokongan daripada pengguna Internet yang saya tidak tahu secara peribadi. Ada juga orang yang membuat karikatur saya, serta Budion, yang sepatutnya menjadi kaki tangan saya. Saya tidak tahu mengapa saya mendapatkan sokongan ini. Mereka merasakan rasa kebersamaan seolah-olah saya sebahagian daripada mereka. Saya memakai baju kotak, mana sahaja saya pergi, orang mengenali saya.

Saya sedang mentambung PHD saya di Universiti Kebangsaan Malaysia, penyelidikan propaganda. Saya sedang belajar corak semasa politik di negara ini. Subjek yang paling penting sedang popular. ada yang popular adalah kedua-dua pihak, ada yang popular kerana mereka suka, ada yang popular kerana mereka tidak suka.

Di kampung, ia adalah penting untuk mengakui perkara-perkara ini. Kita mesti mempunyai asas-asas untuk menyentuh hati rakyat. Perkataan bagi saya adalah amanah. Mereka mesti mempunyai kepercayaan bahawa anda adalah jenis orang yang jika seseorang itu dalam kesusahan, akan turun dan membantu.

Ini adalah pemasaran politik. Apakah pendekatan pemasaran politik? Bukannya daripada kepimpinan kepada pengikut, ia boleh menjadi dari ikon kepada peminat. Jika anda mahu menjadi ikon, anda tidak perlu untuk menjadi kacak. Selama anda boleh dekat dengan rakyat dan menghadapi perjuangan bersama-sama dengan mereka.

Ini politik New Age. Saya telah menulis buku-buku dan mempunyai satu artikel di Utusan. Saya hendak memerangkap diri saya sebagai seorang ahli politik yang intelektual. Saya mempunyai rancangan bual bicara saya sendiri, saya pengarang, saya seorang penceramah motivasi di sekolah-sekolah dan universiti.

Anda mendapat menjadi ngam dengan rakyat, saya perlu dilihat sebagai sebahagian daripada mereka. Lebih 10,000 orang telah melihat nyanyian video saya dan lakonan. Saya mendapat inspirasi untuk membuat orang-orang jenis video dari filem. Saya adalah seorang kekasih filem. Saya suka filem Tamil walaupun. Filem Tamil mengenai politik menambat hati saya, saya peminat Rajnikanth. Kadang-kadang walaupun filem adalah tidak rasional, politik dan dinamik di dalamnya adalah cemerlang. Saya juga seorang peminat House of Cards. Ia adalah benar-benar baik, ada apa-apa permainan yang baik mengenai politik di sana. Saya pernah menonton The West Wing banyak, dalam tempoh 10 tahun lepas. Tidak banyak orang yang akan mengambil pendekatan dari rancangan seperti itu untuk kempen mereka sendiri.

Jika anda melakukan itu, semua orang akan mengikuti anda. Memimpin melalui teladan dan orang akan mula mengikuti anda. Saya pergi ke pengebumian orang Cina, saya tidak memberitahu wakil rakyat lain untuk berbuat demikian tetapi mudah-mudahan apabila mereka melihat saya melakukannya, mereka ingin mengikuti. Apabila mereka melihat anda turun padang dan melakukannya sendiri, mereka akan mengikutinya.

No comments:

Post a Comment