Wednesday 12 June 2013

@tianchua Dan @n_izzah Menghadapi Petisyen PRU Di Mahkamah Tinggi #TolakPR


Barisan Nasional telah memfailkan dua petisyen pilihan raya di Mahkamah Tinggi di sini atas keputusan Lembah Pantai dan Batu kerusi Parlimen pada pilihan raya umum ke-13.

Pengundi Mohamad Sazali Kamilan, 43, pempetisyen bagi kerusi Lembah Pantai, berkata bahawa Nurul Izzah Anwar, 33, yang menang dengan majoriti 1,847, telah memberikan kenyataan palsu mengenai beliau saingan calon BN Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin ke atas tanah yang perjanjian pada 4 Mei, sehari sebelum hari mengundi.

Beliau juga berkata pegawai pengurus Rolan Abd Rahman telah melanggar Peraturan Pilihan Raya (Penjalanan Pilihan Raya) 1981 kerana gagal melaporkan bahawa dua peti undi telah rosak.

Beliau berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah melanggar Peraturan-Peraturan apabila ia gagal untuk mengisytiharkan pengundian bagi Lembah Pantai kerusi Parlimen tidak sah.

Beliau memohon satu pengisytiharan bahawa pilihan raya bagi Lembah Pantai kerusi Parlimen adalah tidak sah dan bahawa Nurul Izzah tidak betul dipilih dan Raja Nong Chik diisytiharkan pemenang.

Bagi petisyen pilihan raya Batu, pempetisyen dan calon BN Dr Dominic Lau Hoe Chai, 46, yang bernama Tian Chua (nama sebenarnya Chua Tian Chang), pegawai pengurus Mustafa Mohd Nor dan SPR sebagai responden.

Lau berkata, Tian Chua, yang memenangi kerusi Parlimen Batu dengan majoriti 13284, hilang haknya untuk bertanding bagi kerusi itu kerana beliau telah disabitkan atas suatu kesalahan jenayah di bawah Kanun Keseksaan dan didenda RM2, 000.

Lau juga berkata, Mustafa telah gagal untuk menolak kertas pencalonan Tian Chua.

Beliau memohon untuk satu pengisytiharan bahawa Tian Chua telah tidak dipilih dengan betul dan bahawa Lau telah dipilih dengan cara yang sah.

Kedua-dua petisyen telah difailkan di Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) pendaftaran pada pukul 3.30 petang melalui firma undang-undang Raja Riza & Associates.

No comments:

Post a Comment