Friday 5 April 2013

@anwaribrahim & @rafiziramli Gunakan Kepakaran Pro Israel #TolakPR #BN4Malaysia #GE13



Parti Keadilan Rakyat telah dilaporkan mengupah khidmat melobi pro-Israel yang terkenal dan firma PR untuk menggalakkan parti di Amerika Syarikat.
Bocor e-mel, menurut web portal FMT, menunjukkan bahawa PKR mungkin telah diupah Strategi Orion untuk melobi bagi pihak mereka di Washington DC dan untuk mengatur mesyuarat dalam Kongres.

Baru-baru ini, menurut FMT, firma itu nampaknya telah cuba untuk mengatur lawatan ke Washington melobi untuk parti majlis dan pengarah Suaram Cynthia Gabriel. Lawatan itu adalah kerana berlaku pada pertengahan bulan Mac tetapi telah ditangguhkan.

Strategi Orion mewakili banyak ahli-ahli politik berhaluan kanan di Amerika Syarikat dan juga salah satu pembela sengit daripada kerajaan Israel. Mereka adalah terkenal untuk melancarkan kempen memburuk-burukkan ahli politik Amerika yang dianggap kritikal negara Yahudi.

Naib Presiden Orion, Michael Goldfarb, walaupun melancarkan kempen memburuk-burukkan terhadap Presiden Barack Obama semasa kempen pilihan raya semula tahun lalu, menuduh Presiden melepak dengan pengkritik Israel.
Randy Scheunemann, bekas penasihat kepada Setiausaha Pertahanan AS Donald Rumsfeld, mengetuai Strategi Orion.

Beliau memperoleh kemasyhuran untuk membantu menubuhkan Jawatankuasa bagi Pembebasan Iraq ', yang dinaikkan pangkat kes untuk perang di media AS hanya sebelum serangan ke atas Iraq pada tahun 2003 - perang yang membawa kepada kematian 120,000 orang awam Islam yang tidak berdosa.
Baru-baru ini, Scheunemann membantu menubuhkan Jawatankuasa Kecemasan untuk Israel ', pakaian melobi yang mempunyai hubungan rapat dengan hak keras politik Israel dan kerajaan Likud Perdana Menteri Benjamin Netanyahu.

Dokumen-dokumen yang bocor, yang dilaporkan oleh FMT, cadangkan Orion yang telah meminta mesyuarat dengan Amerika Syarikat Kongres dan Senator untuk Gabriel, yang pada asalnya disebabkan oleh perjalanan dengan Ibrahim Suffian dari Merdeka Center. 

Strategi Orion kelihatan telah taklimat ahli-ahli politik Amerika mengenai prospek keganasan selepas pilihan raya dan kekacauan di Malaysia.
Strategi Orion menulis bahawa Gabriel akan melawat Washington untuk "membincangkan perkembangan politik di Malaysia sebelum pilihan raya parlimen yang akan datang. Isu-isu yang tidak dapat diselesaikan yang mengancam integriti proses pilihan raya di Malaysia dan memegang membuka kemungkinan, jika tidak diperbetulkan, yang menjunam Malaysia ke dalam, selepas krisis awam pilihan raya. "




Tidak menghairankan, pengarah strategi PKR Rafizi Ramli telah menafikan bahawa partinya mengupah mana-mana perunding, berkata beliau tidak pernah mendengar Strategi Orion. "Kami percaya bahawa kita mempunyai bakat yang cukup di kalangan sukarelawan dan kepimpinan kami untuk menerajui kempen pada kita sendiri," katanya kepada FMT.

Anwar Ibrahim sebelum ini telah cepat untuk mengutuk Kerajaan kerana didakwa menggunakan helah kotor terhadap partinya. Sekarang Rafizi sibuk menafikan bahawa Anwar atau PKR akan mengupah pelobi Washington untuk menggunakan taktik kotor yang sama beliau mendakwa membenci.

Sumber KL Chronicle

No comments:

Post a Comment