Monday 8 April 2013

Sengketa @n_izzah Menentang Papa @anwaribrahim Untuk Pertahankan @drwanazizah #tolakPR #GE13 #PRU13



Ada masa apabila ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim disambut pembentukan dinasti keluarga dalam Parti Keadilan Rakyat, kerana isterinya telah dibuat Presiden dan anak perempuannya, Naib Presiden.

Dia selalu tersenyum dan bangga sebelum bateri berkelip kamera semasa "keluarga bersama" sidang akhbar bersama-sama Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah Anwar. PKR telah menjadi seperti sebuah parti peribadi kepada seorang lelaki.

Pada pendapat penulis, hubungan seperti kekeluargaan dalam pasukan pelapis tertinggi parti telah menyediakan perisai untuk Anwar terhadap mana-mana jenis rampasan kuasa akan berlaku oleh lieutenants beliau. Graduan mentah dan saudara-mara politik tidak mungkin melintasi garisan itu.

Beliau agak selesa sebagai Ketua umum dan digunakan "merit" sebagai sebab mengapa ahli keluarga beliau telah menjadikannya sebagai pemimpin tertinggi. Bagi tahun, tuduhan nepotisme, yang juga telah hounding DAP atas sebab yang sama, tidak meninggalkan Anwar risau - sehingga baru-baru ini.

Dalam usaha untuk meredakan kritikan memuncak, Anwar telah memutuskan untuk mengumumkan bukan pencalonan Dr Wan Azizah, walaupun khabar angin yang kuat bahawa dia akan bertanding di Selangor dan beberapa tuntutan yang harus menyumbang kepada kemenangan mudah bagi PKR.
Keputusannya telah disahkan oleh pengarah pilihan raya PKR dan timbalan presiden Azmin Ali dalam satu temu bual dengan Al-Jazeera. Tetapi Nurul Izzah sejak menafikan kenyataan bapanya dan dikurangkan kepada hanya "bercakap politik."

Untuk agak kadang-kadang, pemerhati di kalangan anggota media dari media cetak dan dalam talian untuk pro-kerajaan dan sebaliknya, telah mengambil perhatian yang halus tersemat percanggahan antara Anwar dan Nurul Izzah.
Ramai yang telah mengulas bahawa kedua-duanya tidak pernah Mempamerkan keakraban keluarga biasa. Ada yang berkata bahawa semasa dialog politik, Nurul Izzah berjalan dari pentas sebaik sahaja Anwar memasuki tempat untuk memberi ucapannya. Dia tidak berhenti untuk berbual.

Pemerhatian kasual pula, komen Nurul Izzah mengenai pengumuman Anwar yang kredibiliti beliau sebagai pembuat keputusan, boleh meminjamkan beberapa berat untuk bercakap geseran antara bapa dan anak perempuan.

Jika apa-apa lagi, pecahan komunikasi adalah jelas. Bagaimanakah Naib Presiden parti bergerak untuk menegaskan fungsi ketika itu pengumuman penting tidak dimaklumkan kepada beliau?

Ibunya, presiden PKR Dr Wan Azizah, yang mengosongkan kerusi Parlimen beliau untuk memberi laluan kepada Anwar sebagai ketua pembangkang pada tahun 2008, telah dibuat berlebihan dalam parti. Beliau kini merupakan boneka presiden dan de facto ketua sayap wanita.

Walaupun Anwar mungkin telah mengeluarkan beliau dari pencalonan kerana tekanan untuk menghentikan amalan nepotisme, ia juga diketahui bahawa Dr Wan Azizah, dari semasa ke semasa, berkhidmat hanya sebagai satu cara untuk memastikan kelangsungan hidup politiknya. Beliau telah menerajui parti itu apabila suaminya telah dipenjarakan dan kemudian menjadi ketua pembangkang, hanya untuk menyelamatkan jawatan itu sehingga kedatangan Anwar dalam politik arus perdana.

Seorang 60 tahun yang lembut bicaranya juga adalah tangan yang membantu Anwar berdiri, dalam paparan awam kasih sayang - atau mungkin simpati - sebelum media semasa konvensyen tahunan PKR ke selatan dua tahun lalu.

Azizah masih belum bercakap mengenai kontroversi ini. Tetapi akhirnya, beliau secara meluas dijangka menerima keputusan untuk mengelakkan tekanan lagi dalam hubungan keluarga yang akhirnya akan menjejaskan perjalanan PKR dalam pilihan raya.

Tanggapan Nurul Izzah bahawa ibunya telah dipinggirkan sepenuhnya kali ini. Ia seolah-olah Dr Wan Azizah telah hidup lebih lama kegunaan beliau dan jawatan dalam parti itu adalah hanya perkhidmatan bibir menunjukkan kemiripan hormat.

Nurul Izzah juga perlu berfikir bahawa ibunya, sesuai dengan kedudukan beliau sebagai presiden parti, sekurang-kurangnya harus dianggap sebagai cukup penting untuk bertanding dalam pilihan raya yang paling sukar lagi. Keadaan sekarang, berdasarkan keadaan semasa, boleh agak memberitahu, bukan semua baik dan bagus dalam dinasti keluarga PKR.

Syed Umar Ariff, NST

No comments:

Post a Comment