Sunday 20 January 2013

@mbnizar Pemilik Syarikat Landasan Keretapi Maut

Pampasan dibayar kepada syarikat rekaannya #tolakPR


Wang pampasan buruh paksa Landasan Kereta Api Maut Jepun yang digunakan untuk menubuhkan Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia (MISC) merupakan satu tindakan yang tidak wajar.

Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, Mantan Menteri Besari Bawah pokok berkata wang tersebut sepatutnya diserahkan kepada mangsa buruh paksa ataupun waris mereka. 

"Sewajarnya wang itu untuk mangsa. Bayangkan ada di kalangan mereka yang hilang kerana dipaksa membina, tidak kurang juga mati ketika itu. 


 
Menjawab tuduhan Nizar di dalam Harakahdaily bertarikh 9 Januari klik disini.

Kerajaan Jepun tidak mempunyai pengetahuan serta penglibatan dalam dakwaan pampasan RM207 bilion kepada mangsa-mangsa projek 'Keretapi Kematian' Malaysia semasa Perang Dunia II (Perang Dunia Kedua), berkata kedutaan.

Kedua Setiausaha Takaharu Suegami, dalam jawapan kepada Harakahdaily semalam, berkata perkara pampasan perang dengan mengambil kira ke Malaysia telah diselesaikan sepenuhnya di bawah Perjanjian San Fransisco yang dikuatkuasakan pada tahun 1952.

"Tambahan pula, terdapat Perjanjian Sept 21, 1967 antara Jepun dan Malaysia yang mana, dalam usaha untuk menggalakkan kerjasama ekonomi, Jepun bersetuju untuk membekalkan kepada geran Malaysia dalam bentuk produk Jepun dan perkhidmatan orang-orang Jepun, daripada jumlah nilai sebanyak RM25 juta.

"Dalam perjanjian di atas, kerajaan Malaysia bersetuju bahawa segala soalan yang berbangkit daripada peristiwa semasa Perang Dunia Kedua yang boleh menjejaskan hubungan baik antara kedua-dua negara sepenuhnya dan akhirnya diselesaikan," katanya.

Harakahdaily pada 3 Jan dan Jan 7 menerbitkan artikel menuntut pampasan RM207 bilion untuk mangsa tidak pernah diberikan kepada ahli keluarga yang masih hidup, walaupun yang dikeluarkan pada 90-an.

Dua artikel yang dipetik Takaharu sebagai mengesahkan wang telah diberikan kepada kerajaan Malaysia semasa kepimpinan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam suratnya yang dialamatkan kepada Harakahdaily editor-in-chief Ahmad Lufti Othman, Takaharu menafikan mengesahkan apa-apa pembayaran dengan portal.

Pasal tu TM cakap PAS ini bukan agama tapi parti politik yang suka mereka reka cerita. Dan kita patut menolak PAS dalam pakatan rosak pada PRU13 akan datang. TAKBIR !!!

No comments:

Post a Comment