Tuesday 18 June 2013

@syalialhabshee Kata Mohamad Norza Zakaria Kini Kembali Bersinar @NajibRazak


Dahulunya bagai bintang berkilauan, Datuk Mohamad Norza Zakaria kini boleh bertanding dalam pemilihan parti, empat tahun digantung dari menyertai pertandingan dalam UMNO setelah  dituduh memberi politik wang kepada para perwakilan pada pemilihan Perhimpunan Agung UMNO 2008 untuk jawatan Majlis Tertinggi UMNO. Norza telah dibebaskan daripada tuduhan pada tahun 2010 dan telah menghadapi beberapa tahun ranjau politik.

"Parti menunggu untuk beberapa ketika sebelum mengangkat penggantungan saya mungkin kerana ia mahu menumpukan perhatian kepada pilihan raya umum. Saya memahami sepenuhnya keputusan," katanya pada satu sidang akhbar di Kuala Lumpur, semalam. Tetapi Norza berkata beliau tidak membuat apa-apa keputusan lagi sama ada beliau akan bertanding dalam pemilihan parti.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Syed Ali Alhabsee berkata semalam parti itu dianggap keputusan oleh Mahkamah Sesyen Temerloh membebaskan Norza dan merasakan bahawa ia adalah tidak adil untuk parti itu untuk meneruskan dengan pengharaman itu. Beliau berkata jawatankuasa pengurusan parti itu membuat keputusan untuk mengangkat pengharaman Norza pada 29 Mei 2013 semasa mesyuarat melalui surat rasmi bertarikh 12 Jun 2013, membenarkan beliau untuk mengundi dan bertanding untuk jawatan dalam UMNO.

Norza yang juga bekas Wilayah Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, didakwa di Mahkamah Majistret Temerloh di Pahang atas dua tuduhan rasuah yang melibatkan jumlah wang sebanyak RM 3,400 untuk mendapatkan jawatan dalam pemilihan Umno itu.

Pada 17 Jun 2010, beliau telah dilepaskan dan dibebaskan daripada kesemua pertuduhan selepas saksi-saksi bertukar kesaksian mereka, memaksa pihak pendakwaan gagal mengemukakan bukti.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini berkata pemilihan parti kali ini akan mengikut pindaan yang dibuat kepada Perlembagaan Umno, yang memberi kuasa kepada 145,000 ahli-ahli di peringkat akar umbi (termasuk dari tiga sayap parti itu) untuk menentukan kepimpinan parti.

Pemilihan akan dibuat selepas mesyuarat bahagian dan sebelum perhimpunan agung parti itu - 18 Jun 2013

2 comments:

  1. alhamdulillah semoga diberkati yg mana telah diduga akan penerimaan dan pemberian sebagai suatu hikmah, semoga berjaya dan saya secara peribadi menyokong penuh kepada tuan dalam arena politik khas nya,salam dari gulasemut bahagian kepong,

    ReplyDelete
  2. It is time for leaders who are loyal and place the good of the country before self are are of the leadership of Malaysia. 100% agree with all that you stated. Such as people and leaders like Dato' Norza Zakaria
    http://jawaber6.blogspot.com/2013/06/episod-baru-datuk-norza-zakaria-bakal.html

    ReplyDelete