Tuesday 18 December 2012

Cabaran Belia Islam - @ NajibRazak

bercakap tentang belia terkini !!!
Belia masa depan negara

Perubahan ketara adalah dijalankan di Timur Tengah dan Afrika Utara. Ia adalah terlalu awal untuk menjadi muktamad tentang punca, tetapi saya percaya ada adalah benang biasa: orang muda dalam masyarakat Islam menghadapi defisit peluang.

Kebangkitan Arab telah didorong oleh belia, yang dianjurkan oleh teknologi, dan dipecat oleh lapar untuk perubahan politik. Dalam mencari masyarakat yang lebih terbuka dan kerajaan lebih responsif, Arab muda menunjukkan kerinduan untuk demokrasi. Tetapi mereka juga melahirkan perasaan yang mendalam kerugian - bukan hanya kebebasan peribadi atau politik, tetapi peluang.

Pergolakan ini adalah hasil daripada peruntukan-sumber asas. Tidak sumber asli, atau modal, tetapi orang. Underrepresentation belia dalam ekonomi mencipta keadaan di mana ketegangan boleh berkembang - ketegangan yang sentiasa membakar oleh kekurangan pembaharuan politik. Politik dan ekonomi disenfranchised, orang muda mendapati sebuah kedai dalam protes.

Tekanan ini tidak unik kepada negara-negara Arab, mereka dirasai di seluruh dunia. Ramai umat Islam muda tidak melihat peluang untuk diri mereka sendiri dan tidak berasa mereka mempunyai kawalan ke atas kehidupan mereka atau kepentingan dalam masa depan negara mereka. Pesimisme seperti membawa kepada pengunduran. Kami risiko kehilangan generasi muda Islam kepada sikap tidak peduli dan ekstremisme.

Sebagai pemimpin sebuah negara majoriti Islam, saya percaya negara-negara Islam yang lebih baik perlu memahami apa yang orang muda bercita-cita untuk. Ini bermakna memahami dua perubahan besar yang mempengaruhi kehidupan mereka.

Yang pertama adalah demografi: dunia Islam mengalami Pada tahun 2010, orang-orang di bawah 30 terdiri daripada kira-kira 60 peratus daripada penduduk di negara-negara majoriti Muslim "bonjol belia.". Satu populasi muda ertinya tenaga buruh yang lebih besar. Pelaburan yang lebih tinggi dan modal yang diperlukan untuk menggunakan ini kapasiti ganti. Satu perubahan besar demografi boleh meledingkan dasar fiskal selama beberapa dekad, sebagai "bayi yg mengiklan sesuatu" negara telah menemui. Dari segi sosial, kesan jangka pendek boleh menjadi lebih besar. A bonjol belia memperkenalkan tenaga terpendam ke dalam ekonomi dan masyarakat negara. Left belum diterokai, ia boleh menjadi satu kuasa yang tidak stabil.

Pada tahun 2010, pengangguran belia di Timur Tengah adalah 25 peratus di Afrika Utara, 24 peratus. Tahap tersebut adalah toksik. Apabila orang muda kekurangan peluang, mereka tumbuh resah. Kebergantungan merompak mereka maruah mereka; tanpa kepentingan ekonomi dalam masyarakat, mereka boleh kehilangan semangat kekitaan. Yang boleh melimpah ke dalam permusuhan ke negeri ini. Dari tahun 1970 hingga 2000, lapan daripada 10 negara-negara yang mengalami konflik sivil baru mempunyai populasi di mana 60 peratus adalah di bawah 30.

Perubahan yang besar yang kedua ialah teknologi. Dua puluh satu tahun yang lalu, tidak ada laman web, hari ini, terdapat lebih daripada setengah bilion. Dalam ruang satu seumur hidup, Internet telah membuka peluang yang sebelum ini dibayangkan.

Umur maklumat mempunyai generasi sendiri, digital natives - orang-orang yang hanya pernah dikenali dunia yang disambungkan. Mereka mengharapkan maklumat untuk menjadi percuma, demokrasi untuk menjadi responsif, komunikasi menjadi global. Mereka mahu peranan aktif dalam ekonomi digital.

Diperkasakan oleh teknologi, orang muda boleh menyuarakan kekecewaan mereka kepada penonton global. Ini mempunyai implikasi yang mendalam: kemunculan kesedaran baru, politik antarabangsa.

Kedua-dua pasukan - demografi dan teknologi - aspirasi rakyat bentuk muda. Dalam usia penentuan sendiri, mereka mengidamkan kebebasan peluang. Mereka bercita-cita untuk pendidikan bertaraf dunia. Dan mereka menuntut kerajaan yang terbuka dan bertanggungjawab. Cabaran kita adalah untuk memberikan mereka kebebasan tanpa mengorbankan tradisi kita. Tetapi ini hanya boleh dilakukan jika kita menunjukkan kepimpinan dan komited untuk reformasi.

Akses kepada pendidikan bertambah baik, tetapi ramai orang muda masih mendapati bahawa kelayakan mereka tidak sepadan dengan peluang yang ada, jadi kita mesti memberi tumpuan kepada latihan vokasional dan teknikal. Kita juga perlu terus membuka ekonomi kita: 23 peratus daripada penduduk dunia adalah Muslim, tetapi 57 ahli Pertubuhan Kerjasama Islam menjalankan hanya 8.3 peratus daripada perdagangan global. Pembaharuan struktur mesti diteruskan supaya sektor swasta kita menjadi lebih dinamik. Kita mesti reformasi perkhidmatan awam dan menghadapi institusi yang menyekat peluang, baki sentiasa berwaspada terhadap rasuah.

Kita juga mesti bertindak balas kepada perubahan teknologi. Titik permulaan kita mesti pengiktirafan prinsip asas Internet - autonomi. Ia harus kekal begitu. Ini tidak bermakna tingkah laku yang tidak terkawal, tetapi kemerdekaan. Kita perlu melengkapkan belia kita dengan kemahiran berfikir secara kritis tentang sumber, untuk memahami bahawa hanya kerana maklumat adalah percuma tidak bermakna ia adalah tepat. Tetapi ruang dalam talian harus kekal salah satu di mana pertukaran bebas pandangan digalakkan, dalam tradisi terbaik wacana.

Sebagai sebuah negara Islam, Malaysia menghadapi banyak cabaran-cabaran ini. Saya percaya kita harus melihat belia kita tidak sebagai liabiliti, tetapi sebagai aset. Mereka adalah sumber yang belum diterokai yang boleh meletakkan asas bagi kejayaan besar. Reformasi ekonomi dan politik boleh memberi orang muda apa yang mereka bercita-cita untuk: masa depan yang ditakrifkan oleh peluang, bukan pergantungan. Ia adalah masa untuk merealisasikan kekayaan tersembunyi negara-negara Islam.

Najib Razak
Perdana Menteri Malaysia.

No comments:

Post a Comment