Tuesday 2 April 2013

Kemenangan Besar Memihak Kepada Barisan Nasional Kata Tun Daim #BNBagus



Tun Daim kekal yakin peluang memenangi BN dalam pilihan raya umum yang akan datang, meramalkan bahawa parti pemerintah dapat mengekalkan Putrajaya manakala gusti Selangor dan Kedah dari Pakatan, sambil menambah bahawa Kelantan juga boleh beralih kepada BN kali ini. Bagaimanapun beliau mengakui bahawa pertempuran akan menjadi sangat sengit dalam kedua-dua Selangor dan Perak.

Apabila diminta untuk mengulas mengenai cita-cita Lim Kit Siang bagi negeri Johor, Daim berkata pengundi Cina di Johor adalah berbeza dari orang-orang di KL, kerana mereka mahukan kestabilan. Walau bagaimanapun, beliau berpendapat ia adalah mustahil untuk Kit Siang untuk menang di Gelang Patah manakala DAP boleh merangkul beberapa kerusi di negeri ini.

Ahli politik veteran yang terkenal dengan ramalan beliau tepat pemilih mengakui bahawa banyak perubahan boleh berlaku dalam politik dalam tempoh seminggu, dan ramalan yang lebih tepat hanya boleh dibuat kira-kira tiga hari sebelum pilihan raya. Beliau memberitahu Sin Chew Daily Kelantan telah berkembang sakit menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai negeri yang tidak melihat pembangunan banyak sejak bertahun-tahun. Bagaimanapun beliau mengakui bahawa retaking Kelantan adalah keras selagi Nik Aziz masih sekitar.

"Kelantan Ramai kini mencari pekerjaan di negeri-negeri lain kerana mereka tidak mahu hidup di bawah pentadbiran PAS, tetapi akan pergi ke sana untuk mengundi.

"Sementara itu di Kedah, pertikaian di kalangan parti-parti Pakatan terus. Pakatan tidak banyak membawa pembangunan ke negeri itu dan jika mereka berada dalam kuasa sekali lagi, mereka akan berperang sesama sendiri untuk tinggal di atas. Setiap pihak berpendapat ia boleh mengatasi orang lain."
Beliau berkata, perbalahan di kalangan parti-parti Pakatan Rakyat telah berlaku di Selangor dan Johor dan ramai pengundi akan mengambil kira apabila pemutus undi mereka.

Pulau Pinang pertaruhan yang sangat sukar. Daim bersetuju ia akan menjadi amat sukar untuk mengambil Pulau Pinang kerana negeri ini terdiri daripada majoriti bandar Cina yang tidak berpuas hati dengan kerajaan Persekutuan.
"Orang yang tinggal di bandar-bandar berfikir mereka adalah lebih maju daripada rakan-rakan mereka di luar bandar, dan akibatnya ia adalah sukar bagi kerajaan untuk mendapatkan sokongan yang lebih besar daripada pengundi bandar."

Perak, BN mempunyai peluang 50% untuk mengekalkan Perak kerana Parlimen DAP Leader Lim Kit Siang akan meninggalkan Perak untuk pertempuran Johor dan DAP itu di negeri ini akan akan membawa oleh itu saudara Ngeh yang tidak adalah dalam segi baik dengan India parti pemimpin M. Kulasegaran.
Bergerak ke Perak Anwar, Daim berkata Anwar sudah "usang." Beliau berkata sesetengah orang mungkin berfikir Anwar telah berubah, tetapi perubahan hanya datang sedikit terlambat.

Selain daripada Lembah Pantai mana Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Raja Nong Chik mempunyai peluang, Daim berkata ia akan menjadi sukar bagi BN untuk membuat penemuan penting dalam KL.

"BN telah belajar pengajaran masa yang lalu. Mereka tahu mereka akan kehilangan beberapa kerusi jika mereka berpecah. Jadi mereka lebih bersatu daripada Pakatan sekarang."

No comments:

Post a Comment