Monday 13 June 2016

@n_izzah Yakin PAN Tunggangan @DAP Akan Kalah Di #prkSgBesar #inilahbudiman #SCS93


Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar telah mengakui bahawa Pakatan Harapan mempunyai kesukaran mendekati pengundi untuk menang dalam Sungai Besar pilihan raya kecil pada 18 Jun.

Nurul Izzah yang ditemui ketika berkempen untuk calon Amanah di Pasaran Utama Sungai Besar di sini hari ini, mengakui ia tidak akan menjadi mudah untuk menang dalam pertandingan tiga penjuru dan jentera Pakatan Harapan akan perlu bekerja keras untuk mempengaruhi pengundi di kawasan itu . "Kita mesti memahami bahawa ia adalah sukar bagi sebuah parti politik baru untuk menembusi pasaran kerana sistem politik Malaysia adalah berdasarkan first-past-the-post (FPTP) tidak pada sistem perwakilan berkadar dan di atas bahawa media arus perdana tidak membantu. "Oleh kerana itu, selain daripada memilih calon tempatan, kita perlu bekerja keras dan memakai baju PAN untuk memperkenalkan logo calon.

Sistem FPTP yang telah digunakan di negara ini sejak pilihan raya pertama pada tahun 1959 mengiktiraf calon yang menang sebagai calon yang mendapat undi terbanyak, walaupun dengan hanya satu undi. perwakilan berkadar di sisi lain adalah sistem pilihan raya di mana pihak mendapatkan kerusi dalam berkadaran dengan bilangan undi untuk mereka seperti yang diamalkan secara meluas di kebanyakan negara Eropah.

Menurut Nurul Izzah, Pakatan Harapan perlu lebih sensitif dalam kempen di bulan puasa ini terutamanya selepas sekutu DAP yang meletakkan papan iklan provokasi di sekitar bandar Sekinchan untuk meraih undian dari kaum Cina.


Jadi sudah terang bersuluh pula, sememangnya Budiman Mohd Zohdi layak menjadi wakil rakyat Sg Besar untuk mejadi lidah dan suara rakyat di parlimen kelak. Pada hari mengundi ramai ramai kita pangkah Barisan Nasional. Yakini Barisan Nasional Percaya la Budiman

No comments:

Post a Comment