Wednesday 23 January 2013

Arahan @Khalid_Ibrahim atau @anwaribrahim ?



Kuil Hindu Di Denda RM 1000 Atau Sami Bakal Di Penjara ?!!



Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) telah mengarahkan Kuil Sri Maha Mariamman jawatankuasa di Pekan Bangi Lama untuk mengurangkan tahap bunyi bising dan terhenti aktiviti keagamaan selepas 6 petang.

Dalam 8 Jan sebatian notis yang dikeluarkan kepada kuil, majlis mendakwa bahawa bunyi bising dari kuil dan aktiviti keagamaan telah diganggu kejiranan.

Kuil Pengerusi R. Pannirselvam berkata pegawai penguatkuasa MPKj mengarahkan kuil untuk mematuhi notis itu, yang jika gagal, dia boleh didenda RM1, 000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya Seksyen di bawah seksyen 82 (5) Akta Kerajaan Tempatan.

Beliau berkata notis itu telah menimbulkan keresahan di kalangan beribu-ribu penganut Hindu yang berkumpul untuk menunaikan sembahyang di kuil setiap hari Selasa dan Jumaat dan juga untuk perayaan-perayaan lain.

"Sembahyang dijalankan 18:00-09:00 dan kita bunyikan loceng semasa sembahyang. Bagaimana kita boleh menghentikan deringan loceng, "dia bertanya?

MPKj anggota Majlis Senator S.T. Chandramohan bagaimanapun berkata notis itu telah dibatalkan lewat Jumaat berikutan laporan dalam kertas Tamil.

Pannirselvam telah meminta bantuan Ketua Pemuda MIC T. Mohan yang meyakinkan mereka bahawa Majlis tidak mempunyai hak untuk mengenakan apa-apa syarat.

"Ini adalah satu pelanggaran perlembagaan yang membolehkan semua orang untuk mengamalkan agama sendiri," Mohan berkata.

Beliau menggesa Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan ahli exco Selangor Dr Xavier Jayakumar secara terbuka meminta maaf kepada masyarakat India.

Menjelaskan notis itu, Chandramohan berkata ia telah dikeluarkan tanpa pengetahuan majlis presiden Datuk Hassan Nawawi dan ahli majlis lain.

"Kami telah meminta majlis itu audit dan jawatankuasa tadbir urus yang baik untuk melihat ke dalam perkara itu kerana terdapat arahan tetap bahawa sebarang tindakan terhadap tempat agama perlu dirujuk kepada mesyuarat lembaga penuh majlis," katanya.

Sementara itu, Hassan menjelaskan bahawa notis menggesa kuil untuk mengurangkan tahap bunyi bising tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan nada loceng.

Source : http://thestar.com.my/news/story.asp?file=%2F2013%2F1%2F20%2Fnation%2F12602733&sec=nation

No comments:

Post a Comment