Thursday 31 January 2013

Pesanan Tun Mahathir Kepada Rakyat Malaysia




1. Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang agama di mana orang ramai boleh mematuhi agama mereka sendiri walaupun Islam adalah agama rasmi. Bagi kebanyakan masa pengikut agama yang berbeza telah hidup secara aman dengan satu sama lain. Kami tidak melihat jenis keganasan antara pengikut agama-agama yang berbeza seperti yang terdapat di Ireland Utara, Lubnan dan sub-benua India.

2. Rakyat Malaysia menghormati agama masing-masing dan hak amalan keagamaan pengikut mereka. Kita mengelak mengulas mengenai agama orang lain walaupun kita mungkin mempunyai perdebatan marah dalam agama masing-masing.

3. Malangnya sekarang kita mempunyai kontroversi ini pada penggunaan nama Allah, Allah. Bertahun-tahun lalu kontroversi ini telah diselesaikan melalui penerimaan bahawa Kristian Sabah dan Sarawak boleh terus menggunakan kalimah Allah dalam bahasa Melayu bible bahasa mereka dan ajaran tetapi ini tidak harus digunakan di seluruh negara.

4. Malangnya kerana beberapa ahli politik mahu mendapatkan sokongan Kristian Malaysia, permintaan dibuat bahawa bible bahasa Melayu akan digunakan di seluruh negara. Diramalkan bantahan umat Islam dan kontroversi dibangkitkan.

5. Kristian dan Yahudi tahu sangat baik bahawa dalam semua Alkitab mereka, Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru, dan dalam versi King James dan versi lain perkataan Allah tidak pernah muncul sebagai nama Tuhan. Ia adalah hanya selepas Islam dan Al-Quran bahawa dunia menjadi berkenalan dengan perkataan Allah untuk Tuhan.

6. Dalam usaha untuk menyebarkan agama Kristian di dunia berbahasa Melayu mereka mubaligh Kristian menggunakan perkataan Allah atas sebab-sebab yang paling dikenali kepada diri mereka sendiri. Apa pun, perkataan Allah untuk Tuhan tidak berasal daripada sumber-sumber Yahudi atau Kristian.

7. Di kalangan orang Kristian di Malaysia, kecuali bagi kaum pribumi di Sabah dan Sarawak, perkataan Allah untuk Tuhan tidak pernah digunakan. Dalam mana-mana kes, keperluan itu tidak timbul kerana kebanyakan khutbah tidak dalam bahasa Melayu. Malah, apabila mereka dalam bahasa Melayu, perkataan Allah adalah kepada pengetahuan saya tidak pernah digunakan.

8. Konfrontasi agama boleh membawa kepada akibat yang sangat serius. Ia boleh membawa kepada keganasan dan pembunuhan walaupun. Ini negara yang aman tidak akan aman lagi jika kita mempunyai keganasan agama.

9. Ia adalah malang, apabila Ibrahim Ali mencadangkan membakar Alkitab yang baru dicetak. Itu mungkin cara kita melepaskan diri penerbitan yang tidak diingini. Ia tidak boleh dilakukan bagi Alkitab apa-apa lebih daripada ia boleh dilakukan untuk al-Quran.

10. Tetapi apa yang Ibrahim berkata tidak mencerminkan pandangan UMNO. Malangnya, beberapa ahli politik ingin membuat ia begitu dalam usaha untuk mendapat perbatuan politik.

11. Walaupun UMNO percaya bahawa kalimah Allah adalah eksklusif untuk Islam, ia tidak pernah menganjurkan membakar Alkitab bahasa Melayu yang menggunakan perkataan ini. Saya menganggap cubaan untuk membayangkan sokongan Ibrahim untuk UMNO bermakna apa yang dia kata ialah apa yang dilanggan oleh UMNO sebagai nakal. Ibrahim bukan ahli UMNO. Dia boleh menyokong UMNO tetapi dia bukan seorang jurucakap UMNO.

12. Kami telah tinggal bersama-sama dalam keamanan relatif dan keharmonian semua tahun-tahun ini. Negara kita telah berkembang dengan pantas kerana ini. Walaupun kita boleh mempunyai perbezaan politik, kita tidak perlu mengambil jalan keluar kepada perbezaan agama kami untuk memenangi pilihan raya. Ia adalah pedang bermata dua dan orang-orang yang hidup dengan pedang akan mati oleh pedang.

13. Biarlah kontroversi ini diselesaikan secara tertutup oleh orang-orang yang bertanggungjawab. Janganlah pelampau mengambil alih dan mengeksploitasi isu-isu agama.

14 Ia mungkin penafian kebebasan bersuara tetapi kebebasan walaupun dalam demokrasi liberal mempunyai had jika kita benar-benar mahu demokrasi untuk bekerja.

15. Saya ingin merayu kepada semua pihak untuk berhenti cuba untuk menyalahgunakan isu ini.

Tun Mahathir

TM sayang Tun Mahathir !!!

No comments:

Post a Comment