Thursday 21 February 2013

KL CHRONICLE respon Kpd @ rafiziramli & The Malaysian Insider

Sebagai Lembu, Jangan Suka Menyondol #TolakPR
Rafizi the Bull
Kurang daripada 24 jam selepas Perdana Menteri Datuk Seri Haji Najib Tun Razak mengumumkan di permulaan Rail Kelajuan Tinggi Rail projek antara Kuala Lumpur dan Singapura, PKR Strategik Pengarah Rafizi Ramli aka Rafizi Lembu mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat juga akan memasuk Kelajuan Tinggi Interstate ia Projek kereta api sebagai sebahagian daripada manifesto mereka.

Bagaimana ironis, sebelum ini terdapat tidak pernah disebut oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mana-mana projek keretapi berkelajuan tinggi, juga lupa tentang kelajuan tinggi, saya telah tidak didengar di mana-mana ceramah beliau di youtube bahawa dia menyebut apa-apa tentang menyediakan pengangkutan awam, kecuali bahawa harga minyak akan mengurangkan sekali PR berada dalam kuasa, murah kereta, pendidikan percuma dan lain-lain

Jika kita memberi tumpuan kepada isu di tangan. Saya telah melihat komen & cadangan oleh Rafizi Ramli dan kita boleh membuat kesimpulan bahawa ia adalah sangat lemah dalam pelaksanaan rancangan, dan kesahihan idea.

Pertama: Walaupun manifesto PR hanya akan dilancarkan ini hari Isnin, kita boleh memberi pratonton awal bahawa ia akan memberi komitmen khusus untuk membina sistem rel kelajuan tinggi antara negeri. Sistem akan menghubungkan bandar-bandar utama di sepanjang laluan dari Perlis ke Johor Baru, dan menyambung pantai timur Malaysia ke pantai barat

Kita telah mendengar bahawa Rafizi Ramli adalah bakat yang luar biasa cerah di Petronas apabila beliau dengan Syarikat Minyak Negara. Walau bagaimanapun, sebagai seorang akauntan, kitai akan berharap beliau telah melakukan penyelidikan sebelum menjanjikan rakyat sesuatu bahawa kerajaan Malaysia telah memutuskan.

Kelemahan dalam cadangan Rafizi adalah bahawa ia tidak memberikan apa-apa yang berbeza berbanding dengan inisiatif kerajaan BN dengan Singapura, Pada asasnya, ia adalah hanya plagiarisme idea. Lihat, mana-mana pelabur yang mahu melabur atas keretapi kelajuan tinggi memerlukan WANG. Ini bermakna jumlah yang tinggi perbelanjaan modal (CAPEX).

Dalam usaha untuk projek ini untuk menjadi menarik, ROI mempunyai tinggi, dan untuk ini berlaku adalah untuk anda mempunyai kelantangan yang tinggi penumpang. Melalui laluan tunggal antara Singapura - Kuala Lumpur tidak akan menguntungkan, ia perlu diasingkan ke dalam beberapa stesen untuk memastikan bahawa jumlah penumpang terus meningkat.

Itulah sebabnya keretapi laju pelan oleh BN, yang saya telah diberitahu oleh orang-orang biasa dengan projek itu akan termasuk sekurang-kurangnya 5 stesen utama iaitu:

1. Singapura
2. Johor Bahru
3. Melaka
4. Negeri Sembilan
5. Kuala Lumpur

Walaupun ia masih di peringkat awal, pelan ini oleh kerajaan BN harus kuat kerana kita bercakap kira-kira 5 negeri (Singapura sebagai keadaan 1) bergabung bersama-sama untuk projek pengangkutan awam yang utama. Adakah ini tidak dipanggil sistem rel kelajuan tinggi antara negeri - sebagai apa yang dijanjikan oleh Rafizi?

Kita kasihankan Rafizi, tanpa apa-apa idea yang konkrit dan mampan, dia mempunyai untuk menyalin idea-idea oleh BN dan membuat ia bunyi bahawa ia adalah idea-idea beliau. Oh dan apa yang dengan kenyataan ini keluar dari mulut Rafizi:

Projek ini meletakkan keutamaan orang pertama lebih-lebih lagi, dan ia akan menjadi perbezaan utama di antara Barisan Nasional (BN) dan PR

Elo Rafizi, projek kelajuan keretapi yang tinggi adalah untuk rakyat. Jika Rafizi mengatakan bahawa harga tiket akan menjadi mahal dan lain-lain, dia bercakap merapup kerana belum pengumuman yang dibuat dan kita menasihati Rafizi tidak untuk mengesahkan - menggagalkan sesuatu yang anda tidak tahu. Hei Rafizi mungkin anda melakukan lebih baik daripada ini.

KL CHRONICLE

No comments:

Post a Comment