Sunday 16 March 2014

Kenyataan Sidang Akhbar @HishammuddinH2O Terbaru Mengenai #MH370



1. Mencari dan menyelamatkan update operasi

a. Mencari dan menyelamat operasi terus menjadi usaha berbilang negara, diketuai oleh Malaysia.

b. Pegawai Malaysia telah menghubungi negara-negara di sepanjang koridor utara dan selatan kira-kira MH370 . Negara-negara ini termasuk : Kazakhstan , Uzbekistan , Kyrgyzstan , Turkmenistan, Pakistan , Bangladesh , India, China , Myanmar , Laos , Vietnam , Thailand, Indonesia, Australia dan Perancis. Pegawai-pegawai meminta bantuan daripada negara-negara ini .

c. Pegawai Malaysia sedang berbincang dengan semua rakan negara untuk menggunakan aset di sepanjang dua koridor tersebut.

d. Pegawai Malaysia juga meminta negara untuk memberikan bantuan lanjut dalam mencari pesawat, termasuk: data satelit dan analisis pencarian di daratan; data radar dan aset maritim dan udara.

e. Kedua-dua koridor utara dan selatan sedang diperiksa dengan sama penting.

2. Update mengenai penyiasatan polis ke dalam anak-anak kapal dan penumpang MH370 itu

a. Sebagai satu prosedur biasa , Polis Diraja Malaysia sedang menyiasat semua anak-anak kapal dan penumpang MH370 dan juga jurutera yang mungkin mempunyai hubungan dengan pesawat sebelum berlepas.

b. Polis menggeledah rumah juruterbang pada hari Sabtu 15 Mac. Pegawai bercakap dengan ahli keluarga juruterbang dan pakar-pakar yang memeriksa penerbangan simulator juruterbang. Pada 15 Mac , polis juga mencari rumah pembantu juruterbang .

c. Kami merayu kepada orang ramai supaya tidak membuat kesimpulan mengenai siasatan polis.

No comments:

Post a Comment